Naar de inhoud gaan

Veiligheid, kwaliteit & plezier op het water.

Hoe kunnen we helpen?

Hoe is de diplomalijn van het Nationaal Watersportdiploma opgebouwd?

Ontdek de diplomalijn van het NWD: flexibel en modulair. Pas je leertraject aan en behaal diploma’s voor specifieke vaartuigen en vaardigheden.

Laatste update

Het Nationaal Watersportdiploma (NWD) biedt een moderne, flexibele en realistische manier om te leren watersporten. Onze vernieuwende diplomalijn, die is gebaseerd op een modulaire opzet, stelt cursisten in staat hun leertraject aan te passen aan hun persoonlijke behoeften en doelen. In dit artikel leggen we uit hoe de diplomalijn is opgebouwd, inclusief de structuur van disciplines, cursussen, niveaus en modules.

Inhoudsopgave

  1. Disciplines en cursussen
  2. Niveaus, programma's en vaartuigen
  3. Modules
  4. Competenties en eisen
  5. Diploma's
  6. Curriculum
  7. Conclusie
  8. Veelgestelde vragen

Disciplines en cursussen

Een discipline is het startpunt voor elk behaald diploma. Een discipline is een groepering van vaartuigen met gelijkende eigenschappen. Bij het NWD werken we op dit moment met zes disciplines:

Binnen elke discipline worden meerdere cursussen aangeboden, aangepast aan verschillende doelgroepen. Een cursus is een complete opleiding binnen een discipline. Elke cursus is gekoppeld aan een leeftijdscategorie, wat zorgt voor passende lessen en realistische leerdoelen.

Het NWD hanteert drie leeftijdscategorieën:

  1. Jeugd (6-12 jaar)
  2. Jongeren (10-14 jaar)
  3. (Jong)Volwassenen (vanaf 14 jaar)

De categorieën zijn flexibel - cursisten worden niet strikt op leeftijd ingedeeld, maar op de individuele ontwikkeling van de cursisten. Op initiatief van de vaarlocatie - en in overleg met ouders/voogd - kan een cursist in een andere categorie worden ingedeeld. Zo zorgen we voor optimale veiligheid, uitdaging en lesplezier.

Naast de leeftijdscategorieën kent het NWD ook andere categorieën om cursussen te groeperen. Bij de discipline Jachtzeilen gebruiken we ook de categorie Vaarwater. Een classificatie van de verschillende vaarwateren is te vinden bij de discipline Jachtzeilen

Niveaus, programma's en vaartuigen

Consumentencursussen bestaan uit vier niveaus: 1 t/m 4 (geschreven als nummers). Elk niveau heeft grofweg dezelfde omvang, zodat curisten gelijkmatige stappen maken van niveau 1 naar 4. Instructeurcursussen kennen drie niveaus: A, B en C. Instructeurs moeten competenties beheersen onder uitdagendere omstandigheden dan bij het consumsntenniveau.

De combinatie van een cursus en een niveau noemen we een opleidingsprogramma. Zo is er bijvoorbeeld het programma "Zwaardboot 1-mans Jongeren 1" of "Jachtzeilen Zee 3".

Het opleidingsprogramma bepaalt in welke vaartuigen deze aangeboden kan worden. We noemen het bewust vaartuig omdat het voor bijvoorbeeld de Zwaardboot 1-mans discipline gaat om bootsoorten, voor het windsurfen om het type board en voor het jachtzeilen om de lengte en CE-categorie van het schip. Tussen verschillende vaartuigen is het inhoudelijke opleidingsprogramma, binnen dezelfde cursus en op hetzelfde niveau, gelijk. Dat komt omdat de eisen bij de competenties enkel het resultaat omschrijven, niet de handeling.

Belangrijk om te beseffen is dat een NWD-diploma altijd gekoppeld is aan een specifiek vaartuig. Dit maakt de diploma’s realistischer; zo getuigt een kielbootdiploma behaald in een Brisling, Valk of Tirion 21 van verschillende (motorische) vaardigheden.

Als instructeur kun je dus nooit een cursist een diploma geven zonder deze aan een specifiek vaartuig te koppelen. Als een cursist gedurende één cursus in verschillende typen vaartuigen vaart, overleg dan met je vaarlocatie of je verschillende diploma’s uitgeeft. Elk diploma moet een eerlijke reflectie zijn van de vaardigheden die in dat specifieke vaartuig zijn geoefend.

Modules

Elk programma is flexibel opgebouwd uit modules, die specifieke competenties bundelt die met elkaar samenhangen. Dit gestructureerde systeem biedt zowel instructeurs als cursisten duidelijke handvatten en bevordert een systematische leerervaring. Hier zijn enkele voorbeelden van modules:

  • Basis: Bevat competenties zoals 'optuigen en aftuigen', 'windoriëntatie' en 'roerbediening'.
  • Handeling: Omvat competenties zoals 'overstag gaan', 'gijpen' en 'opkruisen'.

Als instructeur werk je voornamelijk op basis van deze modules, waardoor je gemakkelijk een dag kunt plannen en structureren. Zo kun je een lesdag beginnen met:

"Vandaag starten we met herhaling van de basismodule, die we gisteren al hebben ingeoefend. Als iedereen dit goed beheerst, gaan we verder met de module Handeling, waarin we beginnen met het oefenen van de overstag."

Of een module aangeboden kan worden is afhankelijk van omstandigheden zoals het type vaartuig, het vaarwater en het weer. Bijvoorbeeld, de module 'bomen' is alleen mogelijk in ondiep vaarwater, terwijl 'varen op golven' specifieke weersomstandigheden vereist. In de praktijk zal je zien dat vaarlocaties zich specialiseren in bepaalde modules, afhankelijk van hun vaarwater en vaartuigen, en daarmee misschien bepaalde modules ook niet aanbieden. Om dat te faciliteren, en omdat ook lang niet alle modules benodigd zijn om een basisniveau te behalen, onderscheiden we twee typen modules:

  1. Kernmodules: Deze vormen de ruggengraat van het programma en bevatten de competenties waarvan we als diplomalijn vinden dat ze op dat niveau in de kern van het opleidingsprogramma horen.
  2. Keuzemodules: Deze modules zijn optioneel en bedoeld voor cursisten die zich binnen een programma verder willen verdiepen of verbreden. Ze bieden instructeurs ook de flexibiliteit om de lessen aan te passen aan de beschikbare faciliteiten en de huidige (vaar)omstandigheden. Zo is de module 'bomen' geschikt voor een windstille dag, terwijl de module 'trapeze' ideaal is voor winderige dagen.

Dit modulaire systeem biedt duidelijke voordelen: het stelt cursisten in staat om hun leerervaring te personaliseren en stelt instructeurs in staat om efficiënt en effectief onderwijs te bieden, aangepast aan zowel de behoeften van de cursist als de omgevingsfactoren.

Competenties en eisen

Elke module bevat competenties, die beschrijven welke vaardigheden een cursist moet bezitten. Competenties zijn generiek en komen in verschillende cursussen terug, zo bevat elk programma de competentie 'Windoriëntatie'. De eis is uniek en beschrijft wat een cursist moet kunnen binnen een cursus, niveau en competentie.

Een eis richt zich altijd op het resultaat, en laat achterwege hoe dat resultaat bereikt wordt. In het voorbeeld hierboven wordt bijvoorbeeld niet beschreven hoe de joystick bediend wordt of hoe het voetenwerk dient te zijn. Dit is namelijk afhankelijk van het vaartuig en de filosofie van de vaarlocatie, en laten we dus aan de vaarlocatie over.

Diploma’s

Binnen de NWD-structuur worden diploma’s uitgereikt op basis van individueel behaalde modules. Elke cursist volgt namelijk een persoonlijk programma dat bestaat uit kern- en keuzemodules. Dit maakt het mogelijk om een flexibel leertraject te bieden.

Belangrijk voor deze opzet is dat eenmaal behaalde modules niet verlopen. Dit is vooral relevant omdat veel NWD-cursisten hun opleiding in de zomer volgen en vaak pas het volgende jaar terugkeren. Traditionele vorderingenstaten, die na één vaarseizoen verlopen, sluiten hier niet goed op aan. Als een cursist bijvoorbeeld alle vereiste vaardigheden beheerst maar niet in staat is geweest het varen met trapeze te oefenen, kan onder het CWO-systeem formeel geen diploma worden uitgereikt. Met het NWD-systeem heeft de cursist echter wel een geldig bewijs van zijn of haar competenties, maar zal enkel de trapezemodule nog niet afgerond zijn. Dit bewijs blijft geldig en kan ook jaren later nog worden gebruikt op elke vaarlocatie, wat de waarde van het NWD-diploma significant verhoogt.

Wanneer een cursist binnen één cursus meerdere modules succesvol afrondt, worden deze modules samengevoegd op één (fysiek) diploma. Zo is elk diploma een eerlijke weerspiegeling van de competenties die de cursist binnen het specifieke programma heeft behaald. Als instructeur is het niet nodig om modules af te ronden die nog niet op niveau zijn, of die door omstandigheden niet konden worden aangeboden, om toch een geldig diploma uit te reiken. Dit zorgt ervoor dat de diploma’s accuraat weergeven wat een cursist werkelijk kan, zonder de druk om onvoltooide of niet aangeboden modules af te ronden.

Deze aanpak erkent dat het niet nodig is om elke beschikbare module te volgen - bewuste specialisatie heeft evenveel waarde als brede kennis. In hun persoonlijke opleidingsoverzicht kunnen cursisten zien welke modules nog te behalen zijn en zo bepalen waar ze in een vervolgcursus verder op willen trainen.

Curriculum

De diplomalijn van het NWD wordt continu doorontwikkeld door een samenwerking tussen de Vereniging Nationaal Watersportdiploma en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. In deze ontwikkelingen worden modules toegevoegd of verwijderd en veranderen eisomschrijvingen. Om dit mogelijk te maken werken we met een curriculum dat een versienummer krijgt en eenmaal gepubliceerd niet meer verandert. Ook vaartuigen zijn gekoppeld aan een specifiek curriculum.

Hierdoor kunnen we over jaren nog precies terugzoeken op basis van welke inhoud iemand dat diploma heeft behaald. Wanneer we spreken over een opleidingsprogramma, bedoelen we het meest recente curriculum.

Conclusie

Door de leerervaring te personaliseren en aan te passen aan de omstandigheden van het vaarwater en de vaartuigen, verzekert het NWD dat de diploma’s die het uitgeeft, zowel realistisch als relevant zijn. Dit maakt het NWD een waardevol en vooruitstrevend programma binnen de watersporteducatie, klaar om zowel nieuwkomers als ervaren watersporters op hun reis te begeleiden.

Wil je meer weten over de diplomalijn van het NWD, neem dan contact op met je vaarlocatie of bezoek het helpcentrum voor meer informatie. Veel vaarplezier!

Veelgestelde vragen

Klaar voor een nieuwe uitdaging?

Ga watersporten!

Wil je bijvoorbeeld op zeilkamp, leren surfen of gaan jachtvaren? Boek een cursus bij een NWD-erkende vaarschool!